måndag 5 november 2007

Den nya ekonomin, nu i pressen

Viktigt att mäta resultat


Jag hade tänkt att skriva om det nya medieklimatet där "business-sidor- as usual" nuförtiden verkar vara besatta av att förbättra världen. Krångliga regler sinkar solenergi (dagens SvD), bränsleceller (DN Motor), etanolexport (snudd på följetong i Dagens Industri), och nu handlar t o m veckans Veckans Affärer om Gröna Hjältar. Är det nån som minns 1995 när ekonomipress bara handlade om börskurser och begrepp som "samhällsekonomisk kostnad" kallades för "pratekonomi" av neoklassiska ekonomiinstitutioner (ja, jag har en bitter tagg i hjärtat från den tiden)?

Men ni vill ju hellre veta om folk i folkbildningen. Det sa i alla fall ÅTTA av 10...00 av er som läser bloggen. En av er verkar få nog av dem IRL. Vad de andra 991 personerna tycker vet vi inte. Men först ut är...jag. Jag har gått 263853 steg i oktober. För miljöns skull förstås. Nästa steg är att soff-kompensera med rättvisemärkt choklad i november. Nöjda så?
ps. för mer om vad den nya ekonomin, eller "den verkliga ekonomin" handlar om, se t ex New Economics Foundation, pragmatisk tankesmedja i London.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant. Och apropå det märkliga med business as usual - vad hände egentligen med elbilen? Denna tysta, snabba, rena skönhet... För dig som alltid undrat visas ikväll den galet spännande filmen "Who killed the electrical car?" Droppa förbi Birger Jarlsgatan 18 (Nya kontoret) ikväll den 8 november kl 19. Dessutom bjuds det på diskussion, vin och snacks.

Mer info på http://www.facebook.com/event.php?eid=6952176637