måndag 11 februari 2008

Frågvisa på folkhögskola


Personal och deltagare på Nordiska folkhögskolan i Kungälv vill ta reda på mer. T ex...

..."om jag genom att uttrycka mina idéer kan förändra konkreta saker som t ex pappersförbrukningen."

..."hur mycket pengar som skänks går verkligen till u-länder?"

..."hur mycket rättvisemärkta varor har jag råd med?"

..."hur stor del av skolans livsmedel är närproducerade?"

..."varför tillåts diktaturer delta i FN-samarbetet?"

..."vad är rättvisa? Lika tillgångar? Lika möjligheter? Autonomi? Frihet från tvång? Vissa substantiella rättigheter?"

..."vad kan jag göra för världens havsmiljö?"

..."har jag någon nytta av detta?"

De här och många fler frågor formulerades av deltagare under ett pass om hållbar utveckling och global rättvisa 22/1 2008. I såna stunder regerar folkbildning.

Inga kommentarer: