torsdag 14 februari 2008

Varför ska jag ställa frågor när du ska komma med svaren?

Redo med frågor (obs! gröna lappar)


Mitt i diskussionen om allas frågor

Fråga: Är det rättvist att hjälpa fattiga länder att utvecklas om de inte kan göra det själva?
Kommentar: De behöver bara få hjälp att veta hur de ska utvecklas.
F: Hur kan jag ha en roll i den här hållbara utvecklingen?
K: Vara ödmjuk och bry sig om varandra.

F: Ska jag slänga pappersnäsdukar i toaletten eller brännbart? (Eller använda tygnäsdukar - usch!)
K: Brännbart!

F: Hur kan man utveckla svenska språket och integrera svenska elever och invandrare i skolan?
K: Man kan sätta sig mellan svenskarna på lunchtiden och prata om olika saker - tips för integration.

F: Vad går alla 3,1 miljarder [till folkbildningen] till?
K: Se Folkbildningsrådets årsredovisning, snart på en hemsida nära dig: http://www.folkbildning.se/!

F*3: Vad händer om vi stänger ner kärnkraften? Vad ska vi ersätta den med i så fall? Vad gör vi med avfallet?
K*3: Brist på el. Vind-och vattenkraft. Mer pengar måste satsas på forskning av avfallet.

F: Hur får man ett bra liv?
K*2: Äta god mat, sova 8 timmar, skaffa familj, barn. Man måste ha tålamod att alla bra saker kommer.

F: Varför ska jag ställa frågor när du ska komma med svaren?
K: Som man frågar får man svar :)
och till sist:
F: Är det dåligt för svanar att äta fullkornsbröd, och i så fall varför?
Pernilla: ...någon? Någon måste ju veta! Svara gärna!
Tack till personal och deltagare på Litorina folkhögskola (Karlskrona) för allas frågor och kommentarer under gårdagen!

Inga kommentarer: