torsdag 31 januari 2008

Magisk metod


Bim de Verdier från Wiks folkhögskola berättar

Jag är inte biologist. Men jag gör ett undantag: Berättande. Det är en magisk metod att bli utsatt för. Nästa gång du ska presentera din verksamhet, pröva att börja som eldsjälarna på Inspirationsdagen förra veckan:

"Jag är varm och svettig, står i damm och stekande sol och ser framför mig en tjej som gråter."

"När jag var liten såg jag en myra i julgranen. Mitt i vintern!"

"Apropå helvete, jag heter Ingegerd."

Effekten är otrolig. Folk släpper pennan, lutar sig tillbaka och lyssnar koncentrerat. Timme ut och timme in. Det är det personliga. Vi är programmerade att intressera oss för våra medmänniskors historier. Jag måste nog revidera min vanliga början ... "Folkbildningsrådet har ett särskilt regeringsuppdrag att stimulera och utveckla..."

Inga kommentarer: