onsdag 8 augusti 2007

Fred och kärlek är fett abulkazem

Fred och kärlek till Borlänge. För festivalstarten på min sommar. Som ni kanske fattar hörde jag också Jonas Hassen Khemiri. Han pratade om lögn och sanning, sagor och abulkazem. Han gjorde det snyggt och jag tänker att när det som är seriöst är sant men sägs på ett tråkigt sätt försvinner allt det meningsfulla tills det bara är en enda lögn. Tråk är den verkliga Rädda-världen-fällan – du har själv dagdrömt och textat kompisar på föreläsningar om jääääätteviktiga saker. Utmaning: Tala sanning med fantasi. Det är abulkazem.

Länktips: Jonas talar sanning med fantasi:

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jonas hjärna är ju helt galet virrvarrig, men det är det som är fantastiskt. Jag tror man kommer långt på att släppa tanken fri och prata om innehållet man har där inne. Hörde honom prata om sina böcker på en bibbla i Tensta, för ett tag sen. Finurligt och lite konstnärligt flummigt, men samtidigt såå grymt skönt!

Själv har jag ju en 'associativ hjärna' har någon sagt. Hm. Kan det vara bra för att stärka folkbildningens insatser inom internationell solidaritet, månntro?

Pernilla sa...

Jamenå vad skulle man annars prata om?! Men vad gör skillnaden på grymt sköna associationer och fullständigt ointressant babbel?