onsdag 29 augusti 2007

Jag ÄLSKAR folkbildning

Utländska journalister folkbildar sig på Fojo i Kalmar

Sitt ner och håll käft så ska "vi" nog hinna med allt "vi" har tänkt. Ärligt talat, har ni läst på högskolan? Jag började kvällskurs igår och insåg att jag har gjort så mycket tid i flummiga hippiekollektivsgrupprocesser och övertrevliga tantcirkeldiskussioner om spansk matkultur när jag bara velat pränta in indikativ futurum att jag har börjat ta det för givet att Läraren vill skapa en Lärande miljö där Deltagarna Ska Delta. Tydligen hade jag förträngt att på högskolan heter det Föreläsare. Är det inte helt ute att läsa innantill från utskrivna overhead-förlåt-powerpointbilder? 4 studentkommentarer på två timmar och vi drog över tiden exakt lika länge som de hade varat. Så om jag till vardags gnäller och dissar, idag till himlen jag folkbildning hissar...

Länktips: Pedagogiska påhitt

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppa av vettja! Och gå en folkhögskolekurs istället - folkbildning för framtiden!

Pernilla sa...

Ja, men eftersom det är en historiekurs har jag valt "högskolan - den förflutna kunskapen" ;-)

Anonym sa...

Tänk om glädjen att LÄRA kunde smitta föreläsarna på högskolan med glädje att lära ut! De verkar ju ha så himla tråååkigt jämt. Varför är det så, Pernilla?

Pernilla sa...

Åse: Det är ju en jättebra idé och fråga. Står de för högt över studenterna så att de bara inte KAN få ut nånting av dialog, inga tankar är nya för dem (eller så är de nya och dumma)? Eller är det det tävlingsinriktade klimatet på högskolan som gör folk rädda att visa svagheter (läs öppenhet)? Jag lutar lite åt att det helt enkelt är en ovetenskaplig inställning till lärande och pedagogik - den används ju inte.

Anonym sa...

Ja hu, jag kan bara hålla med - har precis börjat en spanskakurs på universitetet och det första min lärare sa var att "ni ska inte tro att det går att lära sig ett språk genom att prata det - här är det disciplin och glospluggning som gäller!"

Pernilla sa...

Hahaha, det är ju jättekul. Var det nån som vågade peka på de 6-7 miljarder som talar sitt modersmål?