onsdag 5 september 2007

JAGVECKA2: Tack Bush för MITT projekt


Cykel 6 minuter. Blöt o kall 6 timmar. Dumma Bush.

"The American life style is not up for negotiations" sa Bush d ä i samband med Rio-konferensen 1992 om hållbar utveckling. Sonen hans vägrar fortfarande att skriva på Kyotoprotokollet (tillägg till den internationella konventionen om klimatförändringar) där 36 industrialiserade länder gör bindande åtaganden om sänkningar av sina koldioxidutsläpp. Nu driver han på en parallell process för "Major Emitters" som Climate Action Network kallar "att göra ingenting, i större skala". Det är såna som han som skapar efterfrågan på projekt som mitt. Men vi folkbildare ger alla en andra chans!

I lördags hade ABF Stockholm en klimatdag för folket. Den 24 september har FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon en för länder. Över 100 har sagt att de kommer. De ska preppa för Bali i december tema "Efter Kyoto" - avtalet går ut 2012. Vi måste göra nåt. Typ HALVERA våra koldioxidutsläpp. Då räcker det nog inte att klicka i "jag vill klimatkompensera" och betala 50 spänn när man köper julbiljetten till Bali?

Tack och lov finns det mängder av sätt att bli klimatsmart. Så kanske man slipper bli nerregnad i september 2017. Eller?

Om du och ditt studieförbund/din folkhögskola brinner för de här frågorna och vill vara med på erfarenhetsutbyte, inspiration, kompetensutveckling så ... mejla mig (eftersom jag inte lyckats få ut info på nätet). pernilla.johansson@folkbildning.net
Länktips:

Inga kommentarer: