onsdag 19 september 2007

Estas macho, hombre?


Bolivia - men var e grabbarna?

Inbillar jag mig eller är det mer manligt att vara Latinamerikaaktivist? Det slog mig häromveckan på ett ABF-seminarium om Venezuelas president Hugo Chavez. Publiken var musiker, slackers, vänsterstereotyper, intellektuella och kostymklädda. Och män. Jag är så van vid folkbildning och fredsarbete att jag normalt inte reagerar på att det är sjukt kvinnodominerat. Förrän jag förvånat såg mig omkring och tänkte "jahaaa, det är HÄR de är". Det är nåt macho över Latinamerika, det är revolution och vapen och landockupation och kämpa från bergen. Det är inte hjälpa stackars fattiga svältande barn eller hålla händer för fred. Det är Ya Basta! istället för "there won't be snow in Africa this Christmas time".

Men det ska inte hindra någon från att ta sig till Glassfabriken i Malmö i helgen - tvärtom! Där visas fotouställningen Lucha och dokumentärfilmer - om dragqueens från La Paz och andinska anarkafeminister och förstås gruvkooperativister och revolutionära filmmakare ;-). Den är grym och på turné, jag såg den i Göteborg i våras.

Allt är gjort av ungdomsorganisationer i Bolivia tillsammans med medieelever från Hola folkhögskola i samarbete med UBV Latinamerika. Precis som vykortet här ovanför, plåtat av Deysi Colque C, Lider (Linnea Institucional de Desarollo Rural), publicerat med vänligt tillstånd från A. Enqvist.

ps. Lucha betyder kamp på spanska... ds.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kära Pernilla, du som verkar så smart. HUR är det möjligt att Israel, som med stor precision bombade sönder alla 6 reläer på Gazas enda elkraftverk förra sommaren och tvang Gaza att importera all el från Israel nu bestämt att Gaza är en "fientlig enhet" -i ngn slags juridisk mening som möjliggör ännu ett undantags tillstånd -som gör det lagligt att strypa elförsörjningen till Gaza, samt bränsle och vatten utan att något land protesterar? (Ok, det var en jättelång mening). Men varför funkar det? Och varför säger USA att de håller med? och varför är det OK med kollektiva bestraffningar? Blunda och tänk stockholms kommun utan el, bränsle och vatten. Förutom att du inte kan kolla på TV, köra bil, tvätta eller förvara mat så blir gatorna fyllda med avföring. Nu hör jag att FN-chefen Ban Ki-moon vädjar till Israel att se över beslutet. Vad har vädjan för juridisk grad? /Sara -den inte längre så glada aktivisten

Anonym sa...

Till pernilla, alltså jag har ingen önskan att vara anonym men hajja inte hur jag kunde vara ngt annat utan att ha ett googlekonto. Så du får ju skriva dit Sara (hjälp nu är det min favvo Lena Petterson? på radion från Amman

Pernilla sa...

Sara, vad ska jag säga? Tydligen handlar det inte om smarthet. Jag tror det är så sjukt mycket känslor inblandade, makt och rädslor. Ja, vad har vädjan för juridisk betydelse och vad har juridiken för betydelse när det är helt godtyckligt vilka lagar och beslut man väljer att rätta sig efter?