måndag 1 oktober 2007

Mansvecka: 1. Giftigt stånd


Stolt men inte så samhällsnyttig

Män män män män män män män. Så kommer det låta i framtiden. Mannen har varit osynlig länge nog men jag tror vi står inför en ketchupeffekt. Precis som män har dominerat alla offentliga sammanhang kommer de snart ta över jämställdhetsdebatten. Då kommer vi ångra oss, alla vi feminister som år ut och år in försökt få med män i revolutionen mot könsmaktsordningen. Vi kommer inte få en syl i vädret utan det kommer vara "jag förstår inte hur jag kunde vara så blind", "jag har kränkt så många kvinnor", "jag kostar samhället så mycket" och kvinnor en masse kommer utsättas för frestelsen att trösta och kliva tillbaka för att ge plats åt mäns självspäkning.

Därför är det hög tid för mansvecka på bloggen. Här om Sidas rapport Men Matter (för det måste man betona) om hur män som har ett oreflekterat machosätt att förhålla sig till sex sprider hiv/aids omkring sig och hur de kan förändra(s) sig. Läs på så kan du kanske kanalisera närstående mäns kommande ångest. Åtminstone är du redo när du hör varningssignalen: meningar som börjar med "Som Man..."

ps. obs. att jag motstod frestelsen att tala om hur mycket jag tycker om män. det är en helt obegriplig reflex. som att man skulle kunna säga "jag tycker om barn och djur". eller, ja just ja, det var visst inget. ds.

Inga kommentarer: